Verwerkingsopdracht:

 Maak een nieuw einde voor dit verhaal

  • Leg duidelijk uit waarom je voor dit einde hebt gekozen

 

 

 

 

Verwerking:

De Ik-figuur  werd door Olga’s moeder op de hoogte gesteld  over haar gezondheid. In het ziekenhuis aangekomen, kon hij zijn ogen niet geloven. Olga zag er uit! Olga opende haar ogen en was meteen blij; ze zag haar oude en eerste liefde terug. ‘Leuk dat je bent langsgekomen’.

‘Ik wil niet sterven, dit had ik nooit in mijn leven verwacht, ik ben nog veel te jong om naar de eeuwige jachtvelden te vertrekken’. Doe iets voor mij, ik smeek je. Is er geen mogelijkheid om mij te redden?’

Lieverd, ik beloof je dat ik alles op alles zal zetten om de beste arts hierheen te halen, ik zal contact proberen te zoeken met buitenlandse ziekenhuizen.  Voor zijn geluk leest hij over en soortgelijk geval waarbij de persoon op het nippertje van de dood werd gered. Hij maakt meteen contact met de kliniek in Amerika. Voor zijn en Olga’s geluk  was de dokter reeds van plan om een bezoek te brengen aan Nederland in verband met die nieuwe vorm van kankerbestrijding:” Chemotherapie”.

Hij zal in Nederland aan de Rijks Universiteit van Amsterdam een lezing hierover geven en is van plan om een bezoek te brengen aan Olga.

Bij het bezoek van de dokter aan Olga, komt er een lichtpunt in de gezondheid van haar  te zien. Hij vertelt dat er in verband met de samenwerking tussen Amerika en Nederland op het gebied van de Chemotherapie  een ploeg medici over een week naar Nederland zal afreizen om patiënten als Olga te behandelen. Deze groep wordt de eerste die de Chemokuur zal ondergaan. Olga en haar ouders zijn zo blij dat haar ex de contacten heeft gelegd met deze kliniek in  De Verenigde Staten.

De ploeg medici is al 2 dagen in Nederland en werkt met man en macht aan de voorbereidingen om de patiënten  als Olga met Chemotherapie te behandelen. De eerste behandeling duurt drie weken.

Olga is zo trots op haar ex. De banden tussen hen blijken te gaan herstellen. Hij ontdekt dat er meer leven te zien is in de ogen van Olga. Hij blijft haar dagelijks bezoeken en neemt nog elke dag Turks Fruit voor haar mee. De Medisch-Oncoloog bezoekt Olga en vindt dat zij vooruitgang boekt. De echo’s wijzen uit dat de wortels niet verder schieten, maar eerder ingekrompen en uitgedroogd lijken. Na drie maanden herstel zal Olga weer een behandeling van zes weken Chemotherapie ondergaan waarna er hormoontherapie voor 5 jaren lang zal volgen.

Olga moet echt janken van blijdschap.’Ik ben blij voor de nieuwe kans in mijn leven’. Ze bedankte ook haar moeder die de stoute schoenen had aangetrokken om ondanks alles van het verleden de ex-schoonzoon te bellen over de gezondheidssituatie van Olga. Ze is blij dat ze het heeft gedaan, want Olga is alweer klaar met de tweede Chemobehandeling. Haar haar begint weer te groeien en zij ziet er veel en veel jonger en beter uit dan voorheen.

Olga gaat weer dagelijks uit met haar ex en ze kunnen goed overweg. De ik-figuur noemt haar sinds het herstel: ‘ Mijn nieuwe Turkse Fruit”.

Verantwoording:

Ik heb voor dit verhaal en dit einde gekozen, omdat er momenteel ook bij iemand in onze familie kanker is ontdekt en deze persoon dankzij de moderne wetenschap in de medische wereld een nieuwe kans heeft gekregen om bovenop te komen. Ja, je bent blij als je een positieve doorbraak in de gezondheid van zo iemand hoort, vooral als de persoon nog jong en dynamisch is en nog lang mag gaan genieten van het gezin en van andere leuke dingen en momenten in het leven. Ja, het lijkt alsof de persoon weer nieuw leven is ingeblazen.

Leerdoel:

De lln. leren creativiteit in een verhaal te brengen, hun woordenschat te verbreden en ook hun schrijfvaardigheid  te verbeteren. Hierbij is uiteraard niet weg te denken een goede zinsconstructie met structuurmarkeerders etc.

Toetsen van het leerdoel:

De leerlingen gaan met  het woordenboek en elkaars inbreng aan de slag. Door het schrijven en herschrijven leren ze hun grammatica en spelling verbeteren. Ze laten hun werk ook door iemand lezen en herschrijven het na de feedback.

Geleerd:

Dat je ook bij deze verwerkingsopdracht het boek gelezen moet hebben om te weten hoe je een wending aan het einde moet/kunt geven.

Anders:

Ook hier blijf ik bij deze keuze.

 Dit is zeker fantastisch om met de lln. te doen. Ze kunnen dan hun fantasie de vrij loop geven.

 Beoordelingsmodel: max. 10 ptn.

Een goed einde verzonnen oftewel anders dan dat van het boek zelf wordt beoordeeld tussen een 6 en een 8.

Einde niet goed verzonnen of lijkt op hetzelfde als dat van het boek wordt beoordeeld met een 3.

Grammaticaal goede zinsconstructie: 2

Score: totaal aantal behaalde punten x9: 10 +1

 Beoordeling volgens model: Een goed einde verzonnen oftewel anders dan het boek zelf: 8

Grammaticaal goede zinsconstructie: 2

Cijfer: 10

 

Maak jouw eigen website met JouwWeb