.

Verwerkingsopdracht bij het boek Razend van Carry Slee.

Je zit in Mavo 4 en moet voor Nederlands veel oefenen voor het examenonderdeel briefschrijven. Je hebt ook reeds 5 boeken gelezen voor het mondeling examen Nederlands waaronder het boek Razend van Carry Slee.

  • Schrijf een brief naar de vader van Sven uit het boek Razend van Carry Slee.

Naam en adres:

Maarten Feije

Wederickstraat 85

2402 CE Alphen a/d Rijn

Nederland

 

  • Verwerk daarin dat je zijn houding naar Sven toe en de zware mishandelingen afkeurenswaardig vindt.
  • Haal drie voorbeelden aan uit het boek.
  • Let op de conventies voor briefschrijven die je sinds de 2e Mavo hebt geleerd.
  • Je brief omvat ongeveer twee A 4 vellen

Verantwoording:

Ik koos voor dit boek, omdat een leerling uit de eerste klas Mavo het 2 jaren geleden in de les vertelde. Ook al komt hij uit een Venezolaans gezin, sprak hij overtuigend keurig Nederlands. Ik vond hem zo geweldig dat dit boek mij altijd bij is gebleven.

 

Verwerking:

 

Erick Struikelblok

George Madurostraat 26

Oranjestad

Aruba

Tel.nr 00297-7451373

erviliadenkers@hotmail.com

 

Aruba, 18 mei 2016

 

De heer Maarten Feije

Wederickstraat 85

2402 CE Alphen a/d Rijn

Nederland

 

Geachte heer Feije,

 

In het boek en in de film Razend heb ik uw houding als vader goed gevolgd. Hierbij wil ik mijn mening geven over het handelen als vader jegens uw zoon. Tegelijkertijd zou ik u willen vertellen of zeggen hoe ik als vader gehandeld zou hebben in de verschillende situaties.

Ten eerste zou ik mijn zoon niet tot bloedens toe in elkaar hebben getrapt en de tafel etc. in de keuken hebben kapotgeslagen. Ik zou beide zonen bij elkaar hebben geroepen en van elk van ze willen horen wat er precies was gebeurd. Dat Lennart de tekening van Sven had verpest, zou ik hem alvast vragen om zijn verontschuldiging aan te bieden aan Sven. En aan Sven zou ik vragen om niet meer boos te zijn, omdat het een ongelukje was. Het zou een ieder kunnen overkomen en of  hij toch nog tijd zou kunnen uittrekken om een nieuwe tekening te maken.

Ten tweede zou ik in het geval van de camera vooraf een goeie afspraak met Sven maken om die te lenen. Dan kon hij die filmrol waarin hij de vrienden en ook Roosmarijn had gefilmd eruit kunnen halen en bewaren. Daarna kon u uw eigen filmrol voor de zwemwedstrijden van Lennart in de camera kunnen doen. Een goeie communicatie leidt altijd tot kalmte en rust en in dit geval een betere verstandhouding tussen u en Sven en ook tussen beide broers onderling.

Ten derde heeft Sven nooit geweten wat eigenlijk uw probleem was en waarom u hem zo mishandelde. In mijn geval zou ik mijn zonen aan tafel hebben geroepen of met hen ergens aan de zee zijn gaan zitten en ze duidelijk  hebben uitgelegd dat u sinds het ongeluk van uw broertje in het water vreselijk eronder heeft geleden en nog steeds lijdt.  Uw vader beschuldigde  u voor het verongelukken van uw broertje. Ook zou u Sven gerust kunnen uitleggen dat hij het evenbeeld van uw broertje is en dat iedere keer als u naar hem kijkt, alles weer in beeld bij u komt. Ik denk dan dat die mishandelingen en het verdriet van Sven nooit een feit zouden zijn geweest. Sven had ook een heleboel via uw moeder gehoord, terwijl u die verantwoordelijkheid eigenlijk op uzelf  had moeten nemen. Al uw mishandelingen en verwijten richting Sven zorgden ervoor dat hij razend werd en een mes meenam om u te verwonden/vermoorden. Op dat moment begon u plotseling alles te vertellen wat u  dwars zat. Had u die communicatie eerder met Sven gevoerd dan waren al het verdriet en de ellende nooit een realiteit geweest.

Tot slot wil ik u meegeven om vaker te blijven communiceren met uw gezin en nooit en te nimmer naar het verleden terug te keren. Laat het verleden los. Ik wens u het beste verder met uw gezin.

Bedankt voor de tijd en moeite om deze brief te willen lezen.

 

Hoogachtend,

 

Erick Struikelblok

George Madurostraat 26

Oranjestad

Aruba

Leerdoel:

Hiermee leer je de kinderen kritisch te zijn en een keuze te maken wat goed of niet goed is. Verder leren ze ook goeie zinnen formuleren en ook oefenen voor het examen briefschrijven.

Belang van het leerdoel:

Dat de lln.  zowel van het boek wat hebben geleerd als van de conventies etc. hetgeen ze later zeker goed zullen kunnen gebruiken in hun verdere studie.

Ik heb geleerd dat een mondelinge spreekbeurt  tot heel veel stimulans kan leiden bij het lezen. Ik heb dit boek onlangs in mijn stagelessen gebruikt en meteen daarna kwam juist een ll. die nooit haar best deed mij vragen of ze het boek mocht lenen. Zij is ook gestimuleerd geraakt door het verhaal en de film ervan die ik ze in de les heb verteld en vertoond. Ik had ze toen ook verwerkingsopdrachten laten uitvoeren.

 

Beoordelingsmodel formele brief:

Score: aantal behaalde punten x 9 : 65 + 1

 

Beoordeling volgens model:  30 +15 +10 =55 x 9 : 65 + 1= 8.6