Het huis van de moskee

“ Ik heb dit boek voor Europa geschreven. Het gaat over mensen, over kunst, over religie, over sex, over film, over het belang van radio en televisie. Ik schuif de gordijnen opzij en laat de islam als levenswijze zien. Wat getoond wordt, geeft een dieper inzicht. In Het huis van de moskee verwerk ik ook passages uit de Koran. Het gaat me vooral om de geest van de Koran als boek, niet als religieuze leidraad. Ik wil de milde islam laten zien, niet die van het radicalisme ”.(Kader Abdolah)

Verwerkingsopdracht:
In verband met het boekenweekfestival zal de Biblioteca Nacional van Aruba een expositie houden op 20 oktober 2016. De eregast onder de genodigden is Kader Abdolah, schrijver van Het huis van de moskee. Alle studenten van V 4 en V 5 van het Colegio Arubano moeten deze opdracht voor een cijfer uitvoeren. Bovendien zullen de vijf beste werken een prijs ontvangen van de Biblioteca Nacional.
- Zoek minstens zes en maximaal 10 foto’s bij het boek het huis van de Moskee
- .Maak een fotocollage en schrijf hierbij een passage over delen uit het boek.
Verantwoording: Ik heb voor dit boek gekozen, omdat ik de islam sinds kleinsaf altijd een machtig geloof vond. Ik vind Kader Abdolah als vluchteling van toen geweldig dat hij dit niveau heeft bereikt waar hij nu is. Bovendien vind ik hem keurig Nederlands spreken met een Iraans/buitenlands accent. Hij spreekt en schrijft erg boeiend en heeft een bepaalde charisma om te spreken. Je kunt urenlang naar hem luisteren zonder je te vervelen. Het is meer energie en intelligentie hebben verworven door naar zo iemand te hebben geluisterd.
Verwerking:

Teheran 1976:
Zojuist is er bericht ontvangen dat de sjah van Perzië (Iran), Mohamed Reza Palevi en zijn vrouw Farah Dibah samen met hun kinderen het land zijn uitgevlucht. Dat heeft dus te maken met de komst van de Ayatollah Khomeini uit Frankrijk die de scepter zal gaan zwaaien over Iran.

Centraal in deze roman staat het huis van de moskee. Aan de hand daarvan wordt de Geschiedenis van Iran beschreven die te maken heeft met de verdwijning van de sjah, de komst van de ayatollahs en het verzet tegen hen. In dit verhaal wonen meerdere families bij elkaar in het huis van de moskee. Ze eten, drinken, bidden gezamenlijk en het huis is het draad dat de islam met elkaar verbindt. De mensen zijn zeer gelovig en bidden meerdere malen per dag. De Koran is het Heilige boek van de islam.

Aga Djan is de centrale figuur in dit verhaal tevens de machtige tapijthandelaar van het dorp. De tapijten worden heel veel als mat gebruikt in de moskee als men gaat knielen om te bidden. Volgens de Koran mag men niet met schoenen in de moskee, omdat de plaats heilig en rein is.


De moslim mannen en vrouwen moeten zodanig gekleed zijn dat het overgrote deel van het lichaam bedekt moet zijn, kortom westerse kleding zoals die van Nosrat zijn moderne vriendin is helemaal niet welkom. Twee belangrijkste vrouwen in dit verhaal zijn de twee grootmoeders, zoals ze genoemd worden. Deze twee zorgen ervoor dat alles ordelijk en rustig verloopt in het huis van de moskee. Ze wachten al twintig jarenlang op een profeet die zou komen als je elke dag vroeg ‘s morgens de stoepen in het geheim zou vegen. Deze profeet zou hun reis naar Mekka mogelijk moeten maken. Via monde van de roddelaarster van het dorp komt Aga Djan erachter wat het intens verlangen van de grootmoeders is. Uit medelijden regelt hij een profeet die de grootmoeders d.m.v. een ingewikkelde boodschap doorverwijst naar iemand die reizen naar Mekka organiseert. Aga Djan betaalt die twee tickets voor beide grootmoeders die enorm blij en zeer verrast zijn over het feit dat de “profeet” eindelijk is gekomen. Het is de droom van elke moslim om ooit in het leven een reis te maken naar Mekka waar ze de heilige meteoorsteen, de Kaába mogen aanraken en kussen. Miljoenen bezoekers gaan daarheen en staan in kilometerslange rijen om aan de beurt te komen. Velen worden vertrapt door al die drukte en komen om op de bedevaartsplaats Mekka. Dit is de grootmoeders ook overkomen, want ze zijn nooit meer teruggekeerd. De Heilige profeet der moslims, Mohamed is ook daar overleden. Op zekere dag werden de koffers en bezittingen van de grootmoeders aan de deur van het huis van de moskee afgeleverd. Toen werd het voor een ieder duidelijk dat ze er niet meer waren.



Er komen dieren in deze roman voor die allemaal een betekenis inhouden. De hoofdstukken hebben ook dierennamen. De kraai komt steeds weer terug in het verhaal en de komst van deze vogel kondigt onheil aan of een waarschuwing. De kraai schijnt het belangrijkste symbool van alle dieren in dit boek te zijn.

Ayatollah Khomeini benoemt Galgal tot “rechter van de islam”. Galgal was getrouwd met de dochter van de imam van het huis van de moskee. Met zijn vrouw Sediq kreeg hij een kind dat op een hagedis leek en precies zo over de grond sleepte. Galgal werd als rechter meedogenloos en liet zonder pardon vele aanhangers van het oude regieme executeren. De beulen waren allemaal geblindoekt alvorens ze hun vreselijke daad moesten verrichten. Galgal werd door velen gehaat. Ook Aga Djan verloor zijn zoon op deze manier. Hij ging helemaal kapot hierdoor, maar op het einde kreeg hij toch goed nieuws van Shabal uit Europa, een brief die een postzegel met tulpen erop had. Hij schreef dat hij goed is aangekomen en dat hij schrijver is geworden. Zijn verhalen publiceert hij in een andere taal...

Leerdoel: De leerlingen van V4 en V5 zover krijgen om zich te leren verdiepen in de Geschiedenis en in de achtergrondinformatie van literaire werken. Ze leren ook een boek samenvatten.
Het belang van het leerdoel: Dat de leerlingen zich leren verplaatsen in die situatie van het land Iran en zich een beeld kunnen vormen wat de mensen allemaal hebben meegemaakt. Ze staan ook aan de rand van volwassenheid en straks moeten ze keuzes gaan maken in het leven. Het is dan van groot belang om nu al te oefenen met zulke onderwerpen, zodat ze weten waar hun interessen naar uitgaan.
Toetsen van het leerdoel:
De leerlingen gaan op zoek naar achtergrondinformatie voor het collagewerk en zoeken gepaste plaatjes/foto’s om een prachtige en levendige weergave van deze roman te bewerkstelligen, zodat het voor een ieder duidelijk is waarover het boek gaat.
Geleerd: Ik heb geleerd dat hard werken zeer goeie resultaten oplevert en dat de lln. het boek daadwerkelijk moeten lezen, willen ze en goede opdracht inleveren.
Gebruik in de les: Deze opdracht beviel mij fantastisch. Ik ken de Geschiedenis van Iran sinds ik 9 of 10 jaar was. Ik zat op de basisschool en volgde al het nieuws samen met mijn moeder. Wijlen mijn moeder vond het spannend om naar het nieuws over Iran en Irak te luisteren. Ze had zo te doen met het verdwijnen van de sjah en na enkele jaren ook met zijn dood.
Ik zal deze opdracht zeker gebruiken in de les, maar dan wel in klas 4 Mavo, omdat ik nog geen les geef op de middelbare school. In de toekomst neem ik die wel mee als ik op een hogere school kom om er les te mogen geven.
Anders:
Ik zou niets anders willen doen. Ik vind deze opdracht prachtig en ik heb alles op alles gezet om die af te krijgen.
Beoordelingsmodel:
- Aan je verwerkingsopdracht is duidelijk te zien dat je goed hebt nagedacht over het boek. 3
- Je hebt de juiste plaatjes gekozen voor de passende delen van het boek 2
- Je hebt achtergrondinformatie geraadpleegd 3
- De opdracht is duidelijk, netjes en overzichtelijk uitgevoerd 2
Beoordeling volgens model: Cijfer: 10
- Aan je verwerkingsopdracht is duidelijk te zien dat je goed hebt nagedacht over het boek. 3
- Je hebt de juiste plaatjes gekozen voor de passende delen van het boek 2
- Je hebt achtergrondinformatie geraadpleegd 3
- De opdracht is duidelijk, netjes en overzichtelijk uitgevoerd 2.
Maak jouw eigen website met JouwWeb