
Auteur : anoniem
Verwerkingsopdracht:
Je hebt op Youtube het fragmentje over het verhaal van Beatrijs gezien. Verder heb je samen met je docent een samenvatting van dit Middeleeuwse verhaal over Beatrijs gelezen.
-
Schrijf een gedicht van min. 14 regels over het leven van deze verliefde non die het klooster verliet voor haar inniggeliefde.

Verantwoording:
Ik koos voor Beatrijs, omdat ik dit verhaal voor mijn stageles het vorig jaar had gebruikt. Ook al is het Middeleeuws, viel die toch in goeie aarde bij de lln. Ze waren enorm ingenomen door het filmpje op Youtube. Ik had ze ook nog een toneelstuk laten opvoeren en dat was prachtig. De stagebegeleider vond die een prachtige les. De lln. haalden ook een moraal hieruit:
“ Er is geen huis beter dan jouw eigen huis”, aldus de letterlijke woorden van de lln.
Leerdoel:
De leerlingen leren dat er ook in de Middeleeuwen al gedichten werden geschreven. Ze leren ook de juiste woorden kiezen die met elkaar kunnen rijmen. Ze zullen ook gaan leren wat gepaard of gekruist of omarmend rijm is.
Belang van het leerdoel:
Ze leren hun woordenschat verbreden. Ze krijgen ook taalgevoel door woorden te kiezen en zoeken en inpassen bij de verschillende versregels.
Toetsen van het leerdoel:
Ze gaan in groepjes van 4 samenwerken om aan de 14 regels te komen.
Geleerd:
Uit deze opdracht in de stageles toen heb ik geleerd dat je heel veel uit de kinderen kunt halen, ookal is het een nonnenverhaal of iets van de kerk, dus niets aantrekkelijks voor het kind van vandaag.
Ook deze opdracht wil ik niet anders doen, omdat ik die als zeer prettig heb ervaren met de lln.
Beoordelingsmodel:
Max. 20 punten
Aan elke grammaticaal goedlopende zin wordt 1 punt toegekend.(totaal 14)
Is het gedicht verwerkt volgens de inhoud van het verhaal, dan wordt het gewaardeerd met een 6, zoniet dan is de waardering een 2
Score: aantal behaalde punten x 9: 20+1
Beoordeling volgens model: 10
Maak jouw eigen website met JouwWeb